Juan Carlos Lérida

Ballarí, coreògraf, pedagog, investigador en dansa i comissari artístic. Grau superior en coreografia i interpretació i premi extraordinari 2007 de l’Institut del Teatre. Juan Carlos Lérida se’ns presenta com un artista del flamenc empíric. Professional que navega entre disciplines ja fa temps en sinergia lògica per a molts. Reunir en un mateix escenari a diferents artistes i aprofundir en la recerca sobre el flamenc, el cos i la improvisació, són les bases i senyals d’identitat que li han portat a desenvolupar les seves obres més destacades com: “El arte de la guerra” (2007); “El aprendizaje” (2012); la trilogia sobre Els Cossos del Flamenc: “Al Toque” (2011), “Al Cante” (2014 i “Al Baile” ( 2016) o “La liturgia de las horas” (2021).La recerca que ve desenvolupant Lérida en l’àmbit de la divulgació empírica del flamenc, a través de les seves creacions i tallers, podria situar-se a mig camí entre la formació i el comissariat artístic. En aquesta prima línia que separa les etiquetes més utilitzades en això de les arts escèniques.

Col·laborar amb Calixto Bieito o Joaquín Cortes, dirigir i coreografiar per a Olga Pericet o Marco Flores, així com reunir en un escenari a noms tan dispars com María Muñoz (Mal Pelo), Candela Peña, Belén Maya, La Chana, Rocío Molina, Niño de Elche, Sol Picó… en el cicle que va idear per a Mercat dels Flors des del 2009, el presenta com un creador en la seva màxima expressió.

Dedica el seu temps a la direcció escènica i la coreografia, sense deixar de costat la seva labor com a pedagog i investigador, coordinant laboratoris de recerca artística en l’Institut del Teatre i altres centres d’Europa i els Estats Units, així com el seu comissariat per al festival flamenc Tanzhaus NRW, Dusseldorf.

Lérida acaba de publicar el llibre “El mètode flamenc empíric” on posa negre sobre blanc en les noves metodologies de creació i pedagògiques en l’àmbit de la dansa flamenca.

CHER

Residència setembre 2024

Serà en aquest moviment tremolós, desviat, atrotinat, borni, desplaçat i infinitament distorsionat on existeix la vida?

L’obra Cher és la recerca d’un autotune per a cossos que examina els vincles entre el cos, la transformació i els límits èticoestètics. En aquest solo, Juan Carlos Lérida parteix del processador d’àudio Autotune que corregeix aquelles freqüències que surten de la tonalitat.

Així, es planteja la distorsió del moviment per posar en fricció paradigmes de la imatge corporal i els cossos desafinats i exhibeix les ficcions mutants que apareixen entre l’afinació i la desafinació.

 

Fitxa artística

Direcció i coreografía: Juan Carlos Lérida

Intèrpret: Juan Carlos Lérida

Dramaturgia: Gonzálo Gómez

Música: François Ceccaldi

Iluminación: Marc Lleixa

Disseny artístic/ vestuari: Eugenia Gusmerini

Fotografía: Lisandra Gusmerini

Collages: #latijerayelpapel

Producció: Danilo Pioli/ Asociación flamenco empírico

Coproducció: Mercat de les Flors, Fira Mediterrània, Asociación flamenco empírico

Amb el suport de: La Caldera (Barcelona), El Canal, Centre de creació d’arts escèniques de Salt (Girona),  EiMa (Mallorca), Espai La Granja (Valencia), Osic Generalitat de Catalunya

Aquesta obra ha rebut la beca Barcelona Crea 2024 de l’Ajuntament de Barcelona

Agraïments: Sofía Asencio, Jorge Dutor.

Un equipament de:

Amb la col·laboració de:

Projectes associats:

Localització

Plaça de can Patrac, 1
17190 Salt, Girona

Indicacions a Google Maps

Mitjans