Companyia Vero Cendoya
Vero Cendoya, nascuda a Barcelona el 1976, combina la seva carrera com intèrpret, professora, pintora, il·lustradora i coreògrafa. El 2008 crea la seva pròpia companyia de dansa-teatre, Cia. Vero Cendoya, que es caracteritza per la col·laboració amb artistes de diferents disciplines com a teatre, pintura, transformisme, música, poesia o futbol.
Des de fa 16 anys Vero Cendoya i el seu equip treballen fermament per la plena inclusió de persones amb (dis)capacitat en el panorama professional i en els escenaris nacionals i internacionals.
El seu propòsit principal és transformar la mirada del públic, i per tant la societat, sobre les persones amb (dis)capacitat i contribuir a la seva visibilització al món artístic professional. Transformar l’imaginari social respecte a l’«altre», i especialment a les persones amb (dis)capacitat, per contribuïr a generar una comunitat amb menys d’«altres» i més de «nosaltres». A més, els seus espectacles posseeixen un fort compromís social, ja sigui per càsting inclusiu, per les seves temàtiques de denúncia social o per les seves col·laboracions amb col·lectius vulnerables.
Portar les arts escèniques inclusives als grans escenaris nacionals i internacionals són petits èxits aconseguits amb el treball constant de la Cia. Vero Cendoya, com es pot comprovar en el cas de BOGUMER estrenat al Mercat de les Flors de Barcelona i posteriorment presentat al HAU 1 de Berlin, o amb ÓRDAGO A LA GRANDE estrenat al Teatre Nacional De Catalunya. Però també, grans èxits de la companyia són portar la dansa a llocs tan remots com és el cas de LA PARTIDA presentada amb voluntaris de les villes argentines, o als barris desfavorits de El Salvador, on es va realitzar un remake de l’espectacle amb ballarines i futbolistes locals transformant així el paisatge mitjançant la dansa.
Vero Cendoya amb KEBO torna a comptar amb l’Isra Solà, director de la Cia. La Calòrica, amb l’ajuda dramatúrgica, Adele Madau a la composició musical que interpretarà en directe a l’espectacle, i s’afegeix a l’equip la Barbara Meneses en el moviment, CUBE.BZ en el disseny d’il·luminació i espai escènic I Pau Aulí en el disseny de Vestuari. El grup d’intèrprets de KEBO és heterogeni, i compren edats entre els 59 i els 14 anys i amb procedències tan diverses com Holanda, Paraguay, Italia, Catalunya i França.
KEBO (mapa de la pell d’un cos)
Residència maig 2024
KEBO (mapa de la pell d’un cos) és un projecte de dansa-teatre inclusiu de la Vero Cendoya, coproduït pel Mercat de les Flors, El Canal de Salt i Circuito Claps d’Itàlia, que gira entorn de la filosofia Kintsugui. És la segona obra d’una trilogia que comença amb la peça de carrer CICATRIUS i que finalitzarà amb UNA BRILLANT IMPERFECCIÓ, una coproducció del TNC.
KEBO (mapa de la pell d’un cos) és un projecte que parla de la necessitat de col·laboració en diferents esferes i transita entre la memòria del cos individual i col·lectiu. Una coreografia que recorre les cicatrius col·lectives.
En moltes èpoques i per esdeveniments recents, se’ns ha dit que el cos i qualsevol indici d’ell ha de ser sufocat, que el plaer i el dolor no han de ser exposats i que la pell ha de ser ll’últim marge, la vora, on el subjecte ha de contenir la seva sensibilitat. Un cos sense taques, sense ferides, un cos immaculat, és un cos que no té res a dir. És un cos privat de la vida i de la comunicació amb el món. Per això amb KEBO la companyia vol retornar al cos el valor que posseeix i rescatar-lo de l’oblit i l’automatització. KEBO és una cel·lebració del cos i la seva memòria.