cabosanroque
Cabosanroque són Laia Torrents Carulla i Roger Aixut Sampietro.
La seva feina es desenvolupa al voltant del so i les seves capacitats performatives.
Les seves intervencions qüestionen l’espai d’exhibició i els formats; també qüestionen l’espectador a l’hora d’habitar aquest espai, físic, temporal i conceptual; sonor i visual. Els interessa l’artifici i la seva relació amb els humans.
Busquen tensions entre disciplines com la música, el teatre, les arts visuals i el so per obrir marges, espais en conflicte.
La seva formació acadèmica (música, enginyeria industrial i arquitectura) els porta a utilitzar la tecnologia en totes les seves obres, entesa sempre com a eina, com a mitjà i no com a estètica, en un procés continu de recerca. Molt sovint col·laboren amb altres artistes, pensadors i escriptors.
Des de 2012 les seves obres s’exposen nacional i internacionalment.
En els últims anys han estat a: CaixaFòrum + (Barcelona, 2023); Centre de Cultura Contemporània de (Barcelona, 2023); Cité de l’Architecture (París, 2021); Centre Georges Pompidou (París, 2020-2021); Center for Contemporary Arts of Glasgow (Glasgow, 2019); Casa Encendida (Madrid, 2018); Shaubude (Berlin, 2018); Fonoteca Nacional de México (Ciudad de México, 2012); Teatre Nacional de Catalunya (Barcelona, 2023, 2016, 2008); Sonar Festival (Barcelona, 2018, 2015, 2014, 2010, 2008. Frankfurt, 2008. Santiago de Chile, 2015); Grec Festival de Barcelona (Barcelona, 2023, 2021, 2006); Festival Temporada Alta (Girona, 2022, 2019, 2016, 2012, 2009); La Filature Scène Nationale de Mulhouse (Mulhouse, 2019); Théatre Garonne, Scène européenne de Toulouse (Toulouse, 2024, 2020, 2019); Unidram Festival (Berlin, 2009).
El castor que plorava
Residència octubre 2024
Gairebé 400 anys després tornen a arribar a l’escenari els quatre carros que carregaven les escenografies d’El gran teatro del mundo.
A dins hi porten trossos de natura i artefactes de màgia escènica, penyes i turons que es transformen en grutes, escenaris i maquinària com els descrits per Calderón de la Barca a les memòries d’aparences de cada acte sacramental. El món segueix essent un gran teatre, i així es representa, a través d’un joc teatral, però els personatges ja no són els mateixos.
Som als temps de l’Antropocè, la natura agonitza, hem llegit Nietzsche i l’Autor, el Món, i els homes han canviat de manera irreversible.
Dues obres diferents es superposen aquí: la que passa dins de les quatre caixes, amb un grup d’espectadors sobre l’escenari, i la que escolta un altre grup des de platea a través d’auriculars. Els homes, tal i com va decidir Calderón, seran espectadors i personatges alhora. A mitja obra, els papers s’intercanviaran.
Paraula, imatge i so estan desencaixats i l’espectador no podrà resoldre la fricció entre natura i artifici fins que hagi completat els dos papers diferents.
Cabosanroque segueix investigant sobre el format teatral i qüestionant la relació de l’espectador amb l’escenari, aquest cop reinterpretant l’artefacte teatral d’El Gran Teatro del Mundo on el teatre i l’escenari són al·legoria de la vida.
FITXA ARTíSTICA (provisional)
Concepció, creació, construcció, dramatúrgia i direcció: cabosanroque (Laia Torrents Carulla i Roger Aixut Sampietro)
Text original: cabosanroque, Pedro Calderón de la Barca, Bruno Latour, Timothy Morton, Donna J. Haraway, Philipp Blom i Bernie Krause
Adaptació: cabosanroque
Música original: Cabosanroque
Disseny d’Il·luminació: cabosanroque, Cube.bz
Disseny de l’espai sonor: cabosanroque
Vídeo: cabosanroque Frau recerques visuals
Assistència tecnològica: Julià Carboneras
Construcció de les caixes: Enrique Blanco
Muntatge i desmuntatge: Enric Masgrau i Kike Salgado
Producció: Helena Febrés Fraylich
*El castor que plorava és una producció de cabosanroque, Festival Temporada Alta, El Canal Salt, Compañía Nacional de Teatro Clásico, amb el suport de l’Instit Català d’Empreses Culturals, Fundació Lluís Coromina i Alumilux.
Esdeveniments
- Residència del 14 al 25 d’octubre
- Assaig obert de ‘El castor que plorava’ 24 d’octubre
- ‘Taller de creació activa’ dia i hora per definir